Limburgse gerechten, gemaakt met enkel eerlijke producten uit onze eigen regio. Wie binnenstapt bij Sjmaak zal verrast worden door de uitgebreide menukaart en de variëteit aan gerechten die kok Peter Schoenmakers op tafel weet te zetten. Samen met zijn vrouw Gonny besloot Peter in het jaar 2022 dat het tijd werd voor een volgende stap in zijn imposante carrière. “Ik wilde niet langer duizenden kilometers per jaar in de auto zitten.”
Op een terras, terwijl hij van een wijntje genoot, nam Peter ineens een rigoureus besluit. “Ik zei tegen Gonny: Ik ga iets voor mijzelf beginnen.” De corona pandemie had ervoor gezorgd dat ook Peter zijn werkzaamheden in de horeca wereld stil kwamen te liggen. Jarenlang kookte hij in dienst van veel restaurants en hotels, nu was het tijd om zijn eigen plan te trekken. Geïnspireerd door het Italiaanse wijnbar-concept én met grote liefde en passie voor Limburgse streekproducten ontstond Sjmaak.
Uniek horecaconcept
Ruim 30 jaar lang werkte Peter hij als kok over de hele wereld. Neem van ons aan; The man can cook. Bij Sjmaak kozen Peter en Gonny bewust voor dit unieke horecaconcept. “Ik kook met wat er voor handen is, enkel met producten uit de regio. Heel soms maken we een uitzondering, alleen als we iets voor een bijzonder gerecht nodig hebben en dit écht niet te krijgen is in de regio. Maar ook dan komen de producten enkel van Nederlandse bodem. Zo komt ons vlees uit het Heuvelland, groente en fruit van boeren vlakbij, wijnen en bieren komen uit ‘ons eigen’ Geleen. Ik kook wat ik zelf ook lekker vind, en bij al mijn gasten (er is elke keer plek voor 30/35 couverts) kom ik persoonlijk aan tafel om ons verhaal over te brengen”, aldus Peter.
Met liefde onderweg
De passie voor het vak straalt ervan af. Zijn vrouw Gonny, de gastvrouw van Sjmaak, ondersteunt Peter in alles. “Om de zes weken bedenken we een nieuw menu. Altijd afhankelijk van wat voorhanden is én seizoensgebonden natuurlijk”, vertelt Peter. Op de dagen dat we dicht zijn, ben ik veel onderweg voor de inkoop. Ik rij nog steeds ontzettend veel, maar nu voor ons eigen bedrijf en geen 80.000 km per jaar mee.”